Σελίδες

Translate

Πέμπτη 15 Μαΐου 2014

Πόρπες, παλάσκες

Πόρπες
Η πόρπη είναι ένα κόσμημα της ελληνικής παραδοσιακής φορεσιάς που φοριέται στη μέση της γυναίκας σαν αγκράφα της ζώνης. Οι πόρπες ήταν χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα. Είχαν στις άκρες δυο περόνες (καρφίτσες) για να μπορούν να στερεώνονται στα δυο άκρα της ζώνης. Άλλες φορές πάλι, οι πόρπες ράβονταν πάνω στη ζώνη. Στην ελληνική παράδοση η πόρπη ήταν από τα βασικά προικιά της νύφης και αναφερόταν λεπτομερώς σε προικοσύμφωνα και διαθήκες. Η πόρπη ήταν συχνά πολύ μεγάλου μεγέθους και έπαιζε ρόλο αποθησαυριστικού αντικειμένου, ιδιαίτερα σοτυς νομαδικούς πληθυσμούς, και δινόταν σε περίπτωση ανάγκης αντί χρήματος, ή μπορούσε εύκολα να ρευστοποιηθεί.

Παλάσκες
Οι παλάσκες είναι μεταλλικές θήκες μέσα στις οποίες οι αγωνιστές τοποθετούσαν τα προετοιμασμένα βόλια τους, τις λεγόμενες "χαρτούσες" ή "φουσέκια". Στην Ελλάδα οι παλάσκες έχουν κατά εποχές διαφορετικό σχήμα, μέγεθος και υλικό κατασκευής. Οι παλάσκες, σχεδόν πάντοτε ζευγάρι, στερεώνονταν πίσω δεξιά και αριστερά πάνω σε δερμάτινη ζώνη, που την έδεναν στη μέση.

Ασημένια επίχρυση ελληνική πόρπη, mother of pearl, Κωνσταντίνος & Ελένη. Τέλος 18ου αιώνα.


Ασημένια επίχρυση ελληνική πόρπη, mother of pearl, απεικόνιση αετού. Τέλος 18ου αιώνα.



 Ασημένια επίχρυση ελληνική πόρπη, mother of pearl, Ευαγγελισμός της Θεοτόκου (αριστερό μέρος) και Γέννηση του Χριστού (δεξιό μέρος). Τέλος 18ου αιώνα.


Ασημένια επίχρυση ελληνική πόρπη, mother of pearl, απεικόνιση αετού με ανοιχτά φτερά. Τέλος 18ου αιώνα.

Ελληνική Ασημένια πόρπη


Ελληνική ασημένια επίχρυση πόρπη, mother of pearl, διακοσμημένη από αετό με ανοιχτά φτερά. Τέλος 18ου αιώνα.



Ελληνική ασημένια επίχρυση πόρπη, mother of pearl, διακοσμημένη από αετό με ανοιχτά φτερά. Τέλος 18ου αιώνα.

Ασημένια επίχρυση πόρπη, mother of pearl, διακοσμημένη με δικέφαλο αετό. Τέλος 18ου αιώνα.


Ελληνική ασημένια επίχρυση πόρπη, mother of pearl, απεικόνιση Κωνσταντίνου & Ελένης, δεύτερο ήμισυ 18ου αιώνα. Φέρει ζώνη κατασκευασμένη από χρυσοκλωστή.
Ασημένια ελληνική παλάσκα, διακσμημένη περίτεχνα από σαβάτι, τέλος 18ου, αρχές 19ου αιώνα.


Ασημένια επίχρυση ελληνική παλάσκα, διακοσμημένη περίτεχνα από σαβάτι, τέλος 18ου, αρχές 19ου αιώνα.


Ασημένια ελληνική παλάσκα, αρχές 19ου αιώνα.


Ασημένιος σταυραετός, διακοσμημένος με σαβάτι, εξαιρετικά σπάνιο αντρικό κόσμημα, αρχές 19ου αιώνα.


Εξαιρετικά σπάνιο ασημένιο ελληνικό επίχρυσο κουτάκι, διακοσμημένο με σαβάτι, φέρον ασημένια αλυσίδα, που καταλήγει σε άγκιστρο δικέφαλο αετό. Τέλος 18ου αιώνα.
 http://armourandguns.blogspot.gr/



Καριοφίλια, πιστόλες

 

Καριοφίλι
Η λέξη καριοφίλι δε γνωρίζουμε σίγουρα από που προέρχεται και υπάρχουν πολλές εικασίες γύρω από την προέλευσή της.

Κάποιοι θεωρούν ότι στις αρχές του 1800 τα καλασνικοφ της εποχής ήταν τα φημισμένα όπλα μιας Ιταλικής εταιρείας, της “Carlo e Figli” (: Κάρλο και υιοί). Αυτό το “Κάρλο ε φίλιοι”, οι Έλληνες το πρόφεραν ως καριοφίλι και έτσι και έμεινε στο ελληνικό λεξιλόγιο και υμνήθηκε από τη Δημοτική και Λόγια ποίηση.
Άλλοι πάλι, ανάμεσά τους και ο Βαλαωρίτης, υποστηρίζουν ότι η ονομασία οφείλεται στο ομώνυμο φυτό - το καριοφίλι- το οποίο έφεραν χαραγμένο πάνω τους.
Τέλος, ο Λειβαδίτης το συσχετίζει με τη λέξη "φυλλοκάρδι".

Το όπλο αυτό ήταν γνωστό στους ελληνόφωνους λαούς των Βαλκανίων ως καριοφίλι (στα ελληνικά και αλβανικά), ένα μακρύκανο όπλο με δύο τύπους υποκόπανου, ιδιαίτερα δημοφιλές στα νοτιοδυτικά Βαλκάνια. Η προέλευση της λέξης και ο χρόνος κατά τον οποίο εισήλθε στην ελληνική γλώσσα δεν είναι γνωστά και έχουν αποτελέσει το αντικείμενο ζωηρής διαμάχης στις ελληνικές εφημερίδες κατά το 1865 και ξανά κατά τη δεκαετία του 1960.
Το καριοφίλι ήταν όπλο εμπροσθογεμές με τσακμακόπετρα για ανάφλεξη, αυτό που αγγλιστί ονομάζεται flintlock. Η τσακμακόπετρα συγκρατείτο στα σαγόνια του κόκορα με μια στρώση δέρμα. Οταν έπεφτε ο κόκορας η πέτρα τριβόταν απέναντι, στον βραχίονα του καπακιού του «πιάτου», οπότε έβγαζε μια βροχή από σπίθες που έπεφταν στο «πιάτο» όπου υπήρχε μια δόση πυρίτιδας για «προσάναμμα». Αυτή η πυρίτιδα αναφλεγόταν και έστελνε μια φλόγα μέσα στην κάννη, στην κύρια γόμωση. Η μαύρη πυρίτιδα του καριοφιλιού επέβαλλε και μια μακρινή κάνη, ώστε να δώσει χώρο και χρόνο στην πυρίτιδα να αναπτύξει την πλήρη προωθητική της δύναμη.
 (καουμπόικο) τουφεκοπίστολο με μηχανισμό πυροδότησης Lefaucet
 
 Ελληνική ασημένια επίχρυση πιστόλα, circa 1820

Ελληνική ασημένια επίχρυση πιστόλα, circa 1820

Ελληνική ασημένια επίχρυση πιστόλα, circa 1820
 Απίστευτης ποιότητας και τέχνης ελληνικό ασημένιο καριοφύλι, γιαννιώτικη τεχνική, με τους ελληνικούς ρόδακες στο κοντάκι. Εξαιρετικά σπάνιο. Δεύτερο ήμισυ 18ου αιώνα. 




 Ασημένια Σουλιώτικη πιστόλα, αποκαλούμενη "ποντικοουρά", circa 1770. Μηχανισμός φωτιάς "παπαγαλάκι".








  Ασημένια επίχρυση ελληνική πιστόλα, διακοσμημένη περίτεχνα από σαβάτι, circa 1830. Διακρίνεται το όνομα κτήτορα.




Περίτεχνης ομορφιάς σκάλισμα, με σαβάτι, ασημένια επίχρυση ελληνική πιστόλα, circa 1830.




 Τουφέκιο Ottoman Empire, περίτεχνο ασημένιο σκάλισμα στην κάννη και στην φωτιά του όπλου, διακοσμημένη από ελαφαντόδοντο και φίλντισι (mother of pearl). Circa 1770
Εξαιρετικά σπάνιο επίχρυσο ελληνικό καριοφύλι, μορφολογία "ψαράκι", περίτεχνο σκάλισμα, τέλος 18ου αιώνα.






Ασημένια επίχρυση πιστόλα, αρχές 19ου αιώνα.
Ασημένια επίχρυση πιστόλα, τέλος 18ου αιώνα. Περίτεχνο σκάλισμα από χρυσό στην κάννη και στην φωτιά του όπλου. 

Ασημένια επίχρυση πιστόλα, τέλος 18ου αιώνα.
 Εξαίρετης ομορφιάς ελληνικό ασημένιο καριοφύλι αποκαλούμενο "Νταλιάνι", τέλος 18ου αιώνα. Τύπου "ψαράκι". 

 Ασημένια επίχρυση πιστόλα, τέλος 18ου αιώνα.

 Ελληνική ασημένια επίχρυση πιστόλα, αρχές 19ου

Εξαιρετικά σπάνιο επίχρυσο ελληνικό καριοφύλι, μορφολογία "ψαράκι", περίτεχνο σκάλισμα, τέλος 18ου αιώνα. 






 Ασημένια επίχρυση πιστόλα, τέλος 18ου αιώνα.


Ασημένια επίχρυση πιστόλα, τέλος 18ου αιώνα.

 Ασημένια επίχρυση πιστόλα, αρχές 19ου αιώνα.


Ελληνικό ασημένιο “ψαράκι” καριοφίλι, Γιαννιώτικη τέχνη, με ελληνικούς ρόδακες στο κοντάκι.


 Περίτεχνης ομορφιάς σκάλισμα, με σαβάτι, ασημένια επίχρυση πιστόλα, αρχές 19ου αιώνα.
 

Περίτεχνης ομορφιάς σκάλισμα στην κάννη και στην φωτιά του όπλου, από χρυσό, ασημένια Σουλιώτικη πιστόλα, δεύτερο ήμισυ 18ου αιώνα. Μηχανισμός "παπαγαλάκι"
 

Ασημένιο εξαιρετικά σπάνιο Σουλιώτικο καριοφύλι, μορφολογία "Τ", circa 1870 
 
 
 

Πάλες, γιαταγάνια, μαχαίρια

 

Πάλα
Οι πάλες είναι οθωμανικές σπάθες τις οποίες κρεμούσαν οι αγωνιστές στην αριστερή πλευρά τους και αποτελούσαν το βασικό επιθετικό τους όπλο. Οι πάλες αποτελούνται από μια φαρδιά και μακριά λεπίδα, η οποία λεπταίνει στο κέντρο της και φαρδαίνει ξανά στο άκρο της. Η καμπύλη που έχει είναι ιδιαίτερα έξυπνη καθώς κατανέμει σωστά το βάρος του όπλου κάνοντάς το ιδιαίτερα εύχρηστο, παρά το μεγάλο του μήκος. Το υλικό κατασκευής της λάμας είναι το ατσάλι για μεγαλύτερη αντοχή, είτε ακόμα και η δαμασκηνή ατσάλινη πλέξη. Οι λαβές τους είναι συνήθως κατασκευασμένες από κόκαλο ή ξύλο. Τέλος, η θήκη της πάλας κατασκευαζόταν από ξύλο και ντυνόταν με μεταλλικά μέρη και δέρμα. Αρκετά συνηθισμένος συνδυασμός για την εποχή ήταν το ντύσιμο της θήκης με μέταλλο στο επάνω μέρος, στη μέση με δέρμα και στο τέλος πάλι με μέταλλο.
Γιαταγάνι
Τα γιαταγάνια είναι πλατιά και κυρτά οθωμανικά σπαθιά. Η ονομασία τους σημαίνει "αυτό που σε ξαπλώνει" ή "αυτό που σε κοιμίζει".
 
 
Ηπειρώτικο μαχαίρι, φέρει ημερομηνία που αναγράφει "1809". Με Σαβάτι ασήμι, αναγράφει όνομα χριστιανού κατόχου.

Ηπειρώτικο μαχαίρι από ασήμι, των τελών του 18ου αιώνα.

Ασημένιο κρητικό γιαταγάνι, των αρχών του 1800.
Ασημένιο ελληνικό γιαταγάνι από Σαβάτι.
Ασημένιο κρητικό μαχαίρι με ελαφαντόδοντο.
Ασημένιο κρητικό γιαταγάνι.
Οθωμανική αυτοκρατορία. Νεσεσέρ, με δύο μαχαιράκια, που φέρει ντουράδες.
Ασημένιο ηπειρώτικο μαχαίρι.
Κρητικό μαχαίρι από ελεφαντόδοντο.
Ρωσικό ασημένιο σπαθομάχαιρο.
Ασημένιο ηπειρώτικο μαχαίρι.
Κρητικό γιαταγάνι. 
Ασημένια πάλα, άριστη κατάσταση, τέλος 18ου αιώνα. 
Ασημένια πάλα, τέλος 18ου αιώνα. 
Φαρδιά ασημένια πάλα, με ελληνική επιγραφή στην θήκη και στην λάμα και όνομα κτήτορα. Από Χανιά Κρήτης. Τέλος 18ου αιώνα -η επιγραφή είναι αρχές 19ου. 
Λεπτή επίχρυση πάλα, με όμορφο χειροποίητο azure κάλυμμα θήκης. Τέλος 18ου αιώνα.
Ασημένια πάλα, τέλος 18ου αιώνα. 
Φαρδιά ασημένια πάλα, τέλος 18ου αιώνα. 
Ασημένιο κρητικό γιαταγάνι, τέλος 17ου, αρχές 18ου αιώνα. 
Ασημένιο κρητικό γιαταγάνι, τέλος 18ου, αρχές 19ου αιώνα. Διακρίνεται όνομα κτήτορα.
Ασημένιο γιαταγάνι, περιοχής Σαφράμπολι, επενδεδυμένο με κοράλια, δεύτερο ήμισυ 18ου αιώνα. 

Ασημένιο κρητικό γιαταγάνι, τέλος 18ου αιώνα. 
Ασημένιο γιαταγάνι, αρχές 18ου αιώνα. 

Ασημένιο γιαταγάνι, περιοχής Σαφράμπολι, επενδεδυμένο με κοράλια, λαβή από ελεφαντόδοντο, δεύτερο ήμισυ 18ου αιώνα.


Ασημένιο γιαταγάνι, περιοχής Σαφράμπολι, επενδεδυμένο με κοράλια, δεύτερο ήμισυ 18ου αιώνα.


 Ασημένιο γιαταγάνι, circa 1820.

Απίστευτης ομορφιάς, ποιότητας και σπανιότητας, ελληνική ασημένια πάλα, διακοσμημένη από σαβάτι,τέλος 18ου αιώνα. Εξαιρετικά σπάνια. 


Μοναδική ασημένια πάλα, εξαιρετικής ποιότητας, δεύτερο μισό 18ου αιώνα.


Ασημένιο χατζάρι, λαβή από ελεφαντόδοντο, τέλος 18ου αιώνα.


Απίστευτης ομορφιάς και ποιότητας ασημένιο ρώσικο μαχαίρι, τέλος 18ου αιώνα.


Μαχαίρι Ottoman Empire, ασημένιο, τέλος 18ου αιώνα.


Ηπειρώτικο ασημένιο μαχαίρι, τέλος 18ου αιώνα.


Ηπειρώτικο ασημένιο μαχαίρι, τέλος 18ου αιώνα.


Εξαιρετικά σπάνιο ασημένιο επίχρυσο νεσεσέρ, φέρον τρία εγχειρίδια στην θήκη του. Τέλος 18ου αιώνα.


Ασημένιο χατζάρι, τέλος 18ου αιώνα.


Ρωσικό ασημένιο μαχαίρι, τέλος 18ου αιώνα, με λαβή από ελεφαντόδοντο. 

 

 

Philhellenic Clocks

  "Φιλελληνισμός" είναι ένας όρος που μαρτυρείται από το 1761. Από τα τέλη του 18ου αιώνα δήλωνε την ιδεολογική και πολιτική κίνηση, που αναπτύχθηκε κυρίως στις ευρωπαϊκές χώρες και στην Αμερική και αποσκοπούσε τόσο στην ηθική όσο και στην υλική ενίσχυση του ελληνισμού κατά την Τουρκοκρατία και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του 1821. Ο Φιλελληνισμός εκδηλώθηκε με ποικίλους τρόπους. Ταυτόχρονα και με άλλες δράσεις οργανώθηκαν δημοσιογραφικές εκστρατείες ενημέρωσης σχετικά με τον Αγώνα από τον Τύπο, τυπώθηκαν λιθογραφίες και κυκλοφόρησαν στο εμπόριο αντικείμενα καθημερινής χρήσης που απεικόνιζαν σχετικές παραστάσεις με τον ελληνικό Αγώνα, όπως πιάτα και επιτραπέζια ρολόγια αλλά και απεκονίσεις πάνω σε πιο εφήμερα προϊόντα όπως σαπούνια και αρώματα.
   παρουσίαση "Φιλελληνικών ρολογιών", δηλαδή γαλλικών ρολογιών της περιόδου 1825-1870, όλα επιτραπέζια με εκκρεμές, τα οποία είναι διακοσμημένα με φιλελληνικά έργα και μετέφεραν στα γαλλικά αστικά σπίτια τα μηνύματα της ελληνικής Επανάστασης. Τα συγκεκριμένα ρολόγια κατασκευάζονταν από φιλέλληνες Γάλλους καλλιτέχνες και τα περισσότερα είναι μπρούτζινα και επιχρυσωμένα. Η διάθεσή τους στη γαλλική αγορά γινόταν με σκοπό την ενίσχυση της ελληνικής Επανάστασης με χρήματα και πολεμοφόδια. 
 

                            Antiques House


                            Antiques House


                            Antiques House



                                          Antiques House



                                              Antiques House

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου